Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z matematyki rok szkolny 2020/2021 - wersja skrócona

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z matematyki rok szkolny 2020/2021
- skrócone

I. Ogólne zasady oceniania uczniów

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nią.

2. Nauczyciel:
  • informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;
  • udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
  • udziela uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
  • motywuje ucznia do dalszych postępów w nauce;
  • dostarcza rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

4. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.

5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.

6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

Ocenie podlegają: prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

1. Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.
  • Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.
  • Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
  • Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
  • Każdą pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa (lub dwie lekcje), podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
  • Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

2. Kartkówki przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego 2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.
  • Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
  • Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WZO.
  • Umiejętności i wiadomości objęte kartkówką wchodzą w zakres pracy klasowej przeprowadzanej po zakończeniu działu.
  • Zasady przechowywania kartkówek reguluje WZO.

Prace pisemne i kartkówki oceniane są w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie ze skalą procentową
100% - 95 % - ocena celująca
94% - 90%    - ocena bardzo dobra
89% - 75%    – ocena dobra
74% - 50 %   - ocena dostateczna
49% - 30%    - ocena dopuszczająca
29 %-0 %      - ocena niedostateczna

3. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:
  • zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
  • prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
  • zawartość merytoryczną wypowiedzi,
  • sposób formułowania wypowiedzi.

4. Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
  • Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie, w zeszycie ćwiczeń lub w formie zleconej przez nauczyciela.
  • Uczeń może zgłosić brak zadania domowego. Każde trzy kolejne braki zadań domowych skutkują oceną niedostateczną.
  • Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.
  • Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność i poprawność wykonania.

5. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów. 
  • Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
  • Sposób przeliczania plusów na oceny: pięć plusów – ocena bardzo dobra.

6. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
  • wartość merytoryczną,
  • dokładność wykonania polecenia,
  • staranność,
  • w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.

7. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
  • wartość merytoryczną pracy,
  • estetykę wykonania
  • wkład pracy ucznia,
  • sposób prezentacji,
  • oryginalność i pomysłowość pracy.

8. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WZO.

9. W szkole obowiązuje wagowy system wystawiania ocen. Każdej formie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych przypisana jest waga
  • prace klasowe, wysokie osiągnięcia w konkursie powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim waga 3
  • kartkówki, odpowiedź ustna ze wskazanego tematu, praca długoterminowa, m.in.: projekty, osiągnięcia w konkursie międzyszkolnym  waga 2
  • pozostałe np. odpowiedź ustna, praca domowa, ćwiczenia, prace dodatkowe, aktywność na lekcji, praca w grupie, prowadzenie zeszytu, osiągnięcia w konkursie szkolnym waga 1.
III. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego

1. Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.

2. Zgodnie z zapisami WZO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
  • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z matematyki,
  • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
  • trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.

3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawienia oceny klasyfikacyjnej określa WZO.

IV. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen

1. Uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od otrzymania oceny lub w terminie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu, z którego otrzymał daną ocenę. 

2. Uczeń ma prawo poprawić ocenę powyżej niedostatecznej z kartkówki, odpowiedzi ustnej w ciągu dwóch tygodni lub w terminie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu, przy czym: 
1) poprawa może nastąpić tylko raz, 
2) obie oceny są liczone do średniej. 

3. Zapis 2.1) - 2.2) nie dotyczy: pracy domowej, kart pracy, sprawdzania ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji objętych programem nauczania danej klasy. 

V. Szczególne rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły określa Statut Szkoły.