czwartek, 21 maja 2020

21 V T: Interpretacja danych przedstawionych w tabelach (klasa 6 b)

Dzień dobry :-) 10.40  Zaczynamy
Po bryłach przyszła kolej na realizację działu "Matematyka i my"
Lekcję zaczniecie od obejrzenia filmu, którego link zamieściłam poniżej. Z tego filmu dowiecie się:
- jak korzystać z tabeli
- z czego składa się tabela
- czym różni się wiersz od kolumny
https://pistacja.tv/film/mat00417-interpretacja-danych-przedstawionych-w-tabelach?playlist=360


Po obejrzeniu filmu chciałabym  żebyście w zeszycie narysowali tabelę i oznaczyli elementy, z których się ona składa. Terminy nagłówek, wiersz, kolumna, czy komórka powinny być Wam znane.
Tabela może wyglądać, np tak.

Zapiszcie w zeszycie notatkę i rozwiążcie dwa zadania, które dla Was przygotowałam.
tys. -1000
mln - 1 000 000
mld - 1 000 000 000

Jak odczytywać z tabeli liczby zapisane z tymi skrótami? (dopisujemy odpowiednią ilość zer lub przesuwamy przecinek do przodu)
3,6 tys. to 3,6 x 1000 = 3600
0,25 tys. to 0,25 x 1000 = 250
2,5 mln to 2,5 x 1 000 000 = 2 500 000
2 mld to 2 x 1 000 000 000 = 2 000 000 000

Jak zapisać duże liczby używając skrótów? (tym razem skreślamy odpowiednią ilość zer lub cofamy przecinek)
26 000 to 26000 : 1000 = 26 tys.
27 300 to 27300 : 1000 = 27,3 tys.
2 070 000 to 2 070 000 : 1 000 000 = 2,07 mln
5 200 000 000 to 5 200 000 000 : 1 000 000 000 = 5,2 mld


Zad. 1 Zapisz podane liczby bez użycia skrótów 
a 4,5 tyś
b 0,76 tyś
c 2,3 mln
d 0,5 mln
e 12,35 tyś
f 1,07 tyś

Zad. 2. Zapisz podane liczby używając skrótów
a 25 200
b 18 200 000
c 8 600 000
d 5250
e 16 750
f 3500