czwartek, 30 kwietnia 2020

30 IV - Temat: Pole powierzchni bryły - ćwiczenia (klasa 6a)

Zapraszam na Skype o godz. 9.50

Dzisiaj będziemy liczyć pola prostopadłościanów, ale nie będziemy korzystać z siatek brył.
Już powinniście potrafić rozpoznać rodzaj prostopadłościanu znając jego wymiary. 
Zapiszcie wymiary pierwszego  prostopadłościanu 

a) 
Co oznacza ten dziwny zapis?

Po wymiarach powinniście wiedzieć, że mamy do czynienia z prostopadłościanem,
który w podstawie ma prostokąt, stąd też te litery a i b, trzeci wymiar to zawsze wysokość bryły dlatego zapisałam H
Wiecie już, że taki prostopadłościan ma trzy pary jednakowych ścian.(kolorowaliście je wczoraj) Dlatego każdą parę połączyłam łukiem i zapisałam nad nim razy 2.

Teraz możemy zapisać wzór na pole całkowite tego prostopadłościanu
ZAPAMIĘTAJ GO!!!
Pc = 2 x a x b + 2 x a x H + 2 x b x H

podstawimy teraz liczby pod wzór i obliczymy pole
Pc 2 x 1m x 6m + 2 x 1m x 7m 2 x 6m x 7m
Pc = 12m(2) + 14m(2) + 84m(2)
Pc = 110m(2)


b) Wymiary wskazują, że to jest prostopadłościan prawidłowy. Wiecie już, że taki prostopadłościan ma 2 kwadratowe ściany i 4 takie same ściany boczne. Dlatego tak właśnie zapisałam pod łukami.

Teraz możemy zapisać wzór na pole całkowite prostopadłościanu prawidłowego
ZAPAMIĘTAJ GO!!!
Pc = 2 x a x 4 x a x H

podstawimy teraz liczby pod wzór i obliczymy pole


Pc = 2 x 4cm x 4cm + 4 x 4cm x 7cm 
Pc = 32cm(2) + 112cm(2)
Pc = 144cm(2)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teraz chciałabym żebyście sami policzyli przykłady c) i d) oraz pola prostopadłościanów, których rysunki umieściłam poniżej.  Zwróćcie uwagę na jednostki w przykładzie d  oraz drugiej bryle poniżej!!!